|
|
Mimar. Bursa'nın tarihi dokusunu ayrıntılı olarak
inceleyen ve yayın yapın ilk mimardır. 1948'lerde
Bursa Eski Eserleri
Sevenler Kurumu'nun başkanıydı. 1940'lardaki Bursa'ya dair anılarını
anlatanlar, Sedat Çetintaş'ın Heykel yakınlarında bir atölyesi olduğunu,
burada asistanlarıyla birlikte çalıştığını anlatırlar (buradan
okuyabilirsiniz).
1935- Edirne selimiye Camii kubbesi üzerinde çalışırken
Mekteb-i Sanâyi-i Nefîse’de mimarlık eğitimi gördü. Hocası
Mimar Kemâleddin Bey’in tesiri altında yetişti. Mezun olduktan sonra bir
süre Bursa Belediyesi Fen İşleri Dairesi’nde çalıştı. Sonra İstanbul’da
Maarif Vekâleti Hars Müdürlüğü'ne girdi, tarihi eserlerin rölövelerini çizme
işlerini üstlendi. Emekli olduğu 1954’e kadar bu görevde çalıştı. 1934’te
Bursa’nın ilk dönem Osmanlı eserlerinin rölövelerini sergiledi. 1957
seçimlerinde Demokrat Parti’den milletvekili seçildi. 1960 İhtilâli’nde
partisinin diğer milletvekilleriyle birlikte Yassıada’ya gönderildi. Serbest
bırakıldıktan sonra hiçbir bilimsel faaliyette bulunmadı.
Bursa'nın tarihi yapılarıyla ilgili çalışmaları Eski Eserler ve Müzeler Umum
Müdürlüğü Rölöve Bürosu yayını olarak
Türk Mimari Anıtları: Osmanlı
Devri: Bursa’da İlk Eserler adıyla 1946'da basıldı. Büyük boy kırk
sayfa ve on beş levhadan oluşan bu ciltte giriş dışında Orhan Camii, Bey
Hanı, Orhan Bey Hamamı, Eski-Yeni Hamam, Alâeddin Bey Camii, Bey Sarayı,
Orhan Bey Mescidi ile medresesi ve çok kısa olarak Nilüfer Köprüsü yer alır.
Aynı eserin II. cildi Bursa’da Murad I ve Bayezid I Binaları adıyla
1952'de basıldı. Burada da altmış bir sayfa metin ve altmış altı levha
vardır. İçinde Çekirge’de Hüdâvendigâr Külliyesi, türbesi, Kimsesizler
Hamamı, Eski Kaplıca, Yıldırım I. Bayezid Camii, türbesi, medresesi,
dârüşşifâsı, hamamı, kasrı, Molla Yegân Medresesi, külliye kapısı ve Ulucami
yer almaktadır. Bursa Halkevi’nin çıkardığı dergide de Osmanlı eserlerinin
değeri hakkında iki makalesi çıkmıştır: “Türk Mimarisinde Bursa
Eserleri”, Uludağ, sayı 36 [Bursa 1941], s. 29-33; sayı 37 [Bursa 1941], s.
22-32). Son çalışmalarından biri, sanat tarihçilerinin “ters T tipi” veya
“Bursa tipi camiler” olarak adlandırdıkları bir Osmanlı yapı biçimine dair
yayımladığı broşürdür. Yeşil Cami ve Benzerleri Cami Değildir
başlıklı bu broşür çok ilgi topamıştır.
|