Sabiha Bengütaş (1904-1992) Ressam, heykeltraş. Sanayi-i
Nefise Mekteb Heykel bölümünden mezun olan ilk kadındır.
|
|
|
Zühtü Durukan’ın Ocak ve Temmuz 1941 raporlarında değindiği, Mudanya Halkevi
yapımında gündeme gelen bağış ve anıt meselesinin uzun ve karışık bir öyküsü
vardır:
Mudanyalı iş adamı Hayri İpar memleketine bir anıt (Mudanya Mütarekesi’ne
atfen) ve kütüphane yaptırmak amacıyla 1938’de Bursa valiliğine toplam
47.328 lira bağış yapar. O günlerde yapılması düşünülen iki heykel vardır.
Biri Ankara Yedek Subay önüne konulması planlanan Atatürk heykeli, diğeri de
Mudanya Mütarekesi’ne atfen İsmet İnönü heykelidir. Heykeller için proje
yarışması açılır. Kazanan Türkiye’nin ilk kadın heykeltraşı olarak tarihe
geçen Sabiha Bengütaş olur. Fakat 1941 başına kadar heykeller konusunda
somut adım atılamaz. Bu gecikme üzerine heykeltraş dönemin başbakanı Refik
Saydam’a uzun bir mektup yazıp rahatsızlığını dile getirir. Bu gecikme
yüzünden Mudanya belediye başkanının Hayri İpar ve CHP genel sekreterliğine
başvurarak bankadaki paranın bir kısmına talip olduğunu ekler. Yani Bengütaş
paranın belediyeye verilme ihtimalinden duyduğu endişe ile bir an önce işe
başlama talebinde bulunur. Başbakanlık 27 Mart 1941 tarihli yazıyla valiliğe
bağışlanan paranın nerede olduğunu, ihale yapılıp yapılmadığını, yapıldıysa
bedelini sorar. Vali Refik Koraltan 31 Mart tarihli telgraf ile bağışlanan
paranın 47000 lira olduğunu, faiziyle birlikte 53837 liraya çıktığını, abide
için ayrılan 37528 liranın Bursa’daki İş Bankası’nda olduğunu bildirir. Vali
ayrıca ilgili komisyonun bu bağışın 14204 lirasını Mütareke Evi karşısına
yapılacak abide ve kütüphane için ayrılan arsanın istimlak ve saha
düzenlemesi için Mudanya Belediyesi’ne, 1600 lirasının anıt için Güzel
Sanatlar Akademisine verildiğini, ihalenin henüz yapılmadığını ekler.
Validen gelen bilgi üzerine bu paranın anıt ve kütüphane inşaatına
yetmeyeceği anlaşılır. Başbakanlık 14 Nisan tarihli yazısında kütüphane
projesinden şimdilik geri durulmasını, önceliğin anıta verilmesini ister.
Başbakanlıktan valiliğe gönderilen 8 Mayıs tarihli yazıda da heykeltraş
Sabiha Bengütaş’ın yaptığı maketin kabul edildiği ve bağışlanan paranın
yetmemesi durumunda kalan miktarın Başbakanlıkça temin edileceği belirtilir,
anıtın yapımı için gerekli işlemlerin hemen başlaması istenir.
Bu yazışmalardan sonra Güzel Sanatlar Akademisi Abideler Jürisi kararıyla
mühendis Salim Derin, heykeltraş Rudolf Belling ve Mahir Tomruk’tan oluşan
heyet Mudanya’da keşif yapar ve abidenin keşif bedelini 60.003 lira olarak
belirler. Vali Koraltan da heyetin hazırladığı keşif raporunu hemen
Ankara’ya gönderir. 20 Kasımda Başbakanlık anıtın tamamlanması için gerekli
olan 22.555 liranın kendilerince temin edileceğini hatırlatır.
Sabiha Bengütaş eskizlerini Ankara’da hazırladığı heykelleri yapmak için
Roma’ya gider. 2. Dünya Savaşı’nın sürdüğü günlerde heykeller üzerinde
çalışır ve 1946 başında İsmet İnönü heykelini bitirir. Sanatçı dikdörtgen
bir kaide üzerine Batı Cephesi Komutanı giysisiyle yer verdiği ve tamamen
bronzdan yaptığı İnönü heykeliyle Mudanya Mütarekesi’ni sembolize etmeye
çalışır. Gerekli vasıta bulunmadığı için bir süre Roma’da kalan heykel,
ABD’li yetkililerin araya girmesi sonucu bir kruvazörle İstanbul üzerinden
Mudanya’ya getirilir. Açılışı 11 Ekim 1948’de yapılır. Anıt 1981’e kadar
Mudanya İskele Meydanı’nda kalır. Bu tarihte Mudanya Mütareke Evi önündeki
parka alınır.
Bu öykünün en ilginç yanı, dünyada ilk kez bir kadın helkeltraş tarafından
hazırlanan anıt olarak tarihe geçen Mudanya Mütareke Anıtı’nın açılış
törenine Sabiha Bengütaş’ın davet edilmemesidir. Bu bilgi 21 Kasım 1948
tarihli Vatan gazetesinde yer alan söyleşide yer alır. Ahmet Emin Yalman’ın
gazeteci eşi Rezzan Yalman, “Ankara’da İdil ile tanıştım- Sabiha Bengütaş
ile buluştum” başlıklı yazısında arkadaşı olan Bengütaş’ın evinde yaptıkları
söyleşiye yer verir. Bengütaş proje yarışmasını kazanmasından sonra kendine
iki heykel sipariş edildiğini, bunları İtalya ve Ankara’da tamamladığını,
ikisinin 42.000 liraya mal olduğunu ancak kendisine hiç ödeme yapılmadığını
anlatmıştır. Mudanya’daki İnönü heykelinin açılışına davet edilmediği için
kızgın ve kırgın olduğu görülen Bengütaş, söyleşinin sonunda bir daha
sipariş usulü eser kabul etmeme kararı aldığını açıklamıştır.
Kaynak:
CHP Parti Müfettişliği ve Raporlarla Bursa Teşkilatı (1936-1945), Seda
Bayındır Uluskan, Yeditepe Yayınevi, 2020, s. 256 ve devamı
|